Walking in a winter wonderland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sanne Heck - WaarBenJij.nu Walking in a winter wonderland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Sanne Heck - WaarBenJij.nu

Walking in a winter wonderland

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 December 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ja, ik grijp weer even terug op het thema van mijn eerste blog. Want mijn hemel, wat heb ik toch weer veel gelopen. Ki-lo-meters lang door Nieuw-Zeeland heen. Als ik nu in Nederland zou zijn, dan zouden de kerstliedjes al op volle kracht door het huis klinken. De koude, donkere kerst vind ik heerlijk, en de aanloop daar naartoe al helemaal. Daarom begin ik ook begin december met kerstliedjes luisteren. Vooruit, als ik eerlijk ben: in november (kuch begin oktober kuch). Hier is dat natuurlijk een heel ander verhaal! Een lekker zonnetje en steeds langere dagen maken dat het kerstgevoel nergens te bekennen is. Vind ik stiekem toch wel jammer.

Vanaf 16 november heb ik een kleine twee weken bij een gezin in Ngaruawahia gezeten. Een groot gezin: vader, moeder en zeven pleeg- en adoptiekinderen. Met name toen ik aankwam was het een enorme heksenketel, maar geleidelijk aan raakte ik gewend aan de drukte in het huis. Ik had ook een eigen huisje op het terrein waar ik me terug kon trekken, dat was ook erg fijn. Het werk hier stelde niet zo veel voor; beetje opruimen, beetje schoonmaken, beetje tuinieren. Eén van de dagen ben ik (een deel van) de Hakarimata Rail Trail gaan lopen, zo'n 3 à 4 uur. De eerste 2,5 uur was vrij pittig: steile stukken omhoog, met bepaalde stukken ook veel modder en boomwortels. Meerdere malen heb ik een stap gezet om vervolgens een stuk naar beneden te schuiven. In die 2,5 uur ben ik geen enkel iemand tegen gekomen. Maar zo'n track alleen is goed te doen; veel water meenemen en vooral verschillende laagjes kleding aan. Bonustip: niet teveel denken aan films a la The Blair Witch Project, al ga je er wel wat sneller van lopen ;).

Zondag 29 november heb ik afscheid genomen van Don, Davina en hun kinderen. Eind van de ochtend kwam ik aan in Auckland. Ik vond het fijn om weer terug te zijn in deze stad! Fris en fruitig zonder jetlag deze keer. Toevallig was er op deze dag ook een grote kerstparade. Queen Street was helemaal afgezet, en het was enorm druk. Ik heb even staan kijken want: enorm gek op kerst en alles wat ermee te maken heeft, ook al was het een beetje commercieel. Maar toen Alvin & the Chipmunks langskwamen, om met hun irritante hoge stemmetjes een happy hardcore remix van kerstliederen te zingen, ben ik toch maar afgehaakt. Hoeveel prikkels kan een mens hebben.

Inmiddels ben ik ruim twee maanden hier, en zijn mijn lieve ouders aangekomen! Maandag 30 november zijn ze geland op Auckland (om 06.40u.. hartelijk dank). Uiteraard heb ik ze opgehaald van het vliegveld, en zijn we naar het Bed & Breakfast gegaan vlakbij Mount Eden. Pap & mam zijn vier weken in Nieuw-Zeeland, en we hebben een vol programma! Voor mij is dit ook mijn ‘vakantie’ tijdens mijn maanden hier. Lekker veel toeristische dingen doen! We hebben één nachtje in Auckland geslapen, en de volgende ochtend zijn we op pad gegaan. We doken meteen vol in ons programma en zijn eerst naar Hobbiton gegaan, wat mijn ouders ook graag wilden zien. Ik was hier natuurlijk al geweest, maar vond het alsnog de moeite waard om nog een keer te gaan. Om hier met z'n drieën rond te lopen vond ik erg bijzonder, en de gids die we deze keer hadden vertelde ook andere dingen dan de gids die ik de eerste keer had. Hierna zijn we doorgereden naar Waitomo, waar we in een charmant B&B een nachtje hebben geslapen. De volgende dag hebben pap en ik de Blackwater Rafting tour gedaan in de Waitomo Caves (mam deed een andere tour in de Caves). Erg flatteus in onze wetsuits zijn we dit avontuur aangegaan. Ik vond het echt geweldig! Over rotsen klimmen, van watervallen achterstevoren springen en in een rubberen band een beetje door de Caves dobberen. Super leuk!

Diezelfde dag zijn we naar Rotorua gereden. Toen we de stad binnen reden begonnen we elkaar al de schuld te geven, maar al snel realiseerden we ons dat Rotorua bekend staat om de hete bronnen die een onaangename lucht verspreiden (denk aan rotte eieren). De volgende dag, 3 december, zijn we naar het Whirinaki Rainforest gegaan, om daar een track te lopen onder leiding van een gids, die ondertussen wat vertelde over het bos en de Maori stammen uit die buurt. De volgende dag zijn we naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland gegaan, een geothermisch gebied met onder andere een grote geiser (Lady Knox). Erg mooi om dit te zien! In de avond zijn we naar Mitai gegaan, een Maori dorpje. Hier hebben we meer informatie gekregen over de Maori's, en kregen we een traditioneel bereide maaltijd.

Op zaterdag 5 december zijn we richting Tongariro National Park gereden. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij Taupo, om het meer te zien (het grootste van het Noordereiland!) en de dichtbij gelegen Huka Falls. Ons plan was om de dag erna de Tongariro Alpine Crossing te gaan lopen (één van de populairste tracks van Nieuw-Zeeland, 19,4 kilometer). We gingen naar het informatiecentrum en de medewerker vertelde ons echter dat het waarschijnlijk erg slecht weer zou worden de volgende dag.. regen en windstoten van 60 km/h. De shuttlebussen zouden ook niet rijden deze dag. We hebben toen besloten om de crossing niet te gaan lopen, hoe jammer we het ook vonden. Het heeft ook weinig zin om onder zulke weersomstandigheden de tocht te gaan lopen, om vervolgens bijna niks te kunnen zien. We zijn toen nog snel richting Mount Ruapehu gegaan, om daar met de skilift omhoog te gaan. Deze dag was nog redelijk goed weer, was erg mooi om daar te zijn. De volgende dag zijn we dus niet de Crossing gaan lopen, en het bleek een goede keuze te zijn geweest. De hele dag was het mistig en regende het. In de ochtend zijn we wel naar de Taranaki Falls gegaan (2 uur lopen), als plan b. Dit was ook zeker de moeite waard!

Maandag hebben we de langste autorit tot nu toe gehad, van Tongariro naar Wellington, maar deze ging relatief vlug voorbij. Met name het eerste gedeelte van de tocht was schitterend, tussen de bergen door. Helaas maakten de bochtige wegen me een beetje misselijk. In de middag kwamen we in Wellington aan. We zijn toen naar het Te Papa museum gegaan, waar verschillende exposities te zien waren. Met name de expositie over de Eerste Wereldoorlog vond ik erg indrukwekkend. Zo bizar dat zoveel Nieuw Zeelanders de tocht naar de andere kant van de wereld hebben gemaakt om daar te gaan vechten. We blijven één nachtje in Wellington, morgen pakken we de ferry naar het Zuidereiland (Picton) om daar onze reis voort te zetten.

Dus tot zover het eerste deel van onze reis, het Noordereiland! In mijn volgende blog schrijf ik verder over onze avonturen. Daarnaast wil ik vast even aangeven dat mijn reisplannen gewijzigd zijn. Het originele plan was eerst 7 maanden naar Nieuw-Zeeland, en 2 maanden naar Australië. Ik heb nu besloten om half februari met William mee naar Azië te gaan, om daarna naar Australië te gaan om daar nog 2 maanden te gaan reizen (ja, ik ben me ervan bewust dat de route niet logisch is). Het is een lang verhaal, maar ik ben erg blij met deze verandering! Dit betekent overigens ook dat ik mijn reis iets heb ingekort, ik land nu 4 juni op Schiphol in plaats van 28 juni. Zijn jullie ook weer op de hoogte!

Bedankt voor alle berichtjes, vind het echt superleuk om te lezen! Ik heb trouwens ook weer een aantal foto's toegevoegd aan het album op Facebook, te vinden via deze link, ook voor degenen zonder Facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.877575468998118.1073741832.100002370194006&type=1&l=7693e8db48

Veel liefs!

  • 07 December 2015 - 09:39

    Margo Kouwenberg:

    Hoi Sanne,
    Wat leuk om jullie ervaringen te lezen en wat knap dat je, als een Van Heck, zo'n verre wandelingen maakt. Over het algemeen houden de Hecken meer van 100 meter stilliggen ;-)
    Doe je de groeten aan mijn broer en schone zus? Ik ga nu gauw naar Facebook om de foto's te bewonderen. Dikke kus en knuffel van Frans en mij!

  • 07 December 2015 - 10:18

    Marcel:

    He Sanne, en Hanneke & Harrie,
    klinkt weer indrukwekkend, mooie reis joh. Geniet er van, samen met pa en ma, doe ze de groeten!
    Marcel

  • 07 December 2015 - 11:21

    Opa:

    Leuk om het nu uitgebreid te lezen. Kreeg tegelijkertijd een mail van Krista. Ook lekker uitgebreid.
    Groeten aan je ouders en leuke reis verder. Groetjes Opa

  • 07 December 2015 - 18:21

    Esther:

    Lieve Sanne, tante Hanneke en ome Harry!

    Wat fijn weer om deze update te lezen! Nou, ik denk dat jullie (nieuwe) wandelschoenen nu allemaal goed ingelopen zullen zijn (misschien inmiddels zelfs alweer bijna aan vervanging toe ;-)).
    Wat een hoop verschillende landschappen en indrukken hebben de afgelopen week weer de revue gepasseerd, ongelofelijk! Daardoor lijkt het vast alsof jullie al super lang met z'n 3tje sop pad zijn denk ik he?

    Och meis, ik kan me helemaal voorstellen dat je je plannen hebt gewijzigd: samen met William mee naar Azië, geweldig toch! Betekent dat dan ook dat jullie wat langer samen blijven reizen dan vooraf gepland was? Denk het wel he? Als jullie nog naar Japan gaan en tips willen, dan hoor (lees) ik het wel he!

    Lieverds, een hele dikke knuffel, zoenen en liefs voor jullie drietjes van Alex & mij. En een vette lik van Mozes :-)
    Geniet van alles en elkaar!!!

    Xxxx Esther

  • 07 December 2015 - 18:58

    Thea Verhulsdonk:

    Lieve Sanne, geweldig weer om al je belevenissen mee te lezen. Als ik je verhalen zo lees, had jij best de taak van het vullen vd SamSam op je kunnen nemen

  • 07 December 2015 - 19:06

    MT:

    Met weemoed lees ik je superblog! Een hele Tour heb je met je pap en mams. Als je terug bent krijgen we toch wel een fotoavond op Gagelbosch !! Je hebt groot gelijk dat je in februari met William meegaat naar Azië, daar kun je straks samen mooi op terugkijken in je schommelstoel! Ik vond alleen de wereld rond leuk maar samen vond ik toch net iets leuker

  • 07 December 2015 - 19:39

    Maria Mauriks:

    Lieve Sanne, Harry en Hanneke,
    Ik lees dat je/jullie al zoveel kilometers heb(ben)t gelopen. Wat ontzettend knap en dat voor een
    kleindochter van Harry van Heck!! Wat ik me afvroeg Sanne : heb je nog geen blaren opgelopen
    tijdens deze wandelingen en zijn je zolen inmiddels nog niet versleten? Meisje wat zul jij veel
    indrukken opdoen tijdens deze fantastische reis! Kun je de plaatsen nog steeds goed voor de
    geest halen nu jij in korte tijd zoveel gezien hebt ? Wat heerlijk lieve schat dat je pa en ma nu
    lekker met jou deze 4 weken het land gaan verkennen. Ook voor jou is het nu samen met hen
    ook echt vakantie. Heel veel mooie dingen zien en samen genieten van dit alles!
    Ik las dat je reisplannnen gewijzigd zijn en dat je met je met William naar Azië gaat. Wat
    ontzettend leuk voor jullie tweetjes! Ik snap Sanne dat je daarvoor gekozen hebt. Samen
    reizen is altijd veel leuker en zeker als het je lief betreft waar je alles mee kan delen!
    Lieve schat, wil jij de hartelijke groeten doen aan mijn liefste broer en schoonzus!! Voor jullie
    drietjes alles liefs hier uit Holland. Wij denken veel aan jullie en hopen ook ZO dat jullie het goed maken!
    Lieverds, geniet alle drie ontzettend van deze bijzondere mooie reis en sla het op, op je harde schijf! Passen jullie a.u.b. goed op elkaar! Heel veel liefs en warme knuffels van Ger en mij. xxxxxx

  • 08 December 2015 - 02:32

    Krista:

    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg! Ik heb ondertussen (jajaj, het is echt waar) een lijstje met een aantal vragen gemaakt. Het verhaal is lang, maar niet lang genoeg naar mijn smaak! Meer details, ik wil het naadje van de kous weten, muhahah. Schatje, heel veel plezier met je ouders en hopelijk zie ik je heeeeeel snel op skype, we shall overcome! Kussjesss en knuffels

  • 09 December 2015 - 22:55

    Wim En Alide:

    Lieve Sanne, Harry en Hanneke,
    Wat zullen jullie een geweldige tijd beleven samen. Want hoe uniek is dit!! En wat zijn jullie sportief bezig !!
    Chapeau !
    Ik moet zeggen Sanne: wat klinken al die plaatsnamen toch vreemd. M.u.v. Wellington dan.(naar de Hertog en de "beef").
    Meisje, je hebt groot gelijk dat je je reisplannen gewijzigd hebt. En Azië is óók MOOI.....
    Ik ga de foto's van jullie drietjes op mijn gemak bekijken...
    Wens jullie een g-e-w-e-l-d-i-g-e tijd. Alle liefs en dikke knuf.


  • 20 December 2015 - 12:40

    Riet Odekerken:

    Ha Sanne,
    Moest aan je denken en meteen de lap top gepakt om even met je mee te lezen. Wat een ervaringen doe jij op. Geweldig !
    Hier zitten we midden in de kerstsfeer zowel thuis als op het werk. Van Serious Request tot de vele kerstvieringen binnen Archipel.
    Geniet van de mooie avonturen. Groetjes Riet

  • 24 December 2015 - 00:23

    Karin Arts:

    Hoi Sanne,

    Fijn om weer wat v. Je te lezen en wat kun jij het toch mooi vertellen, zeer indrukwekkend.
    Geweldig dat je met je ouders zoveel mooie plekken kunt gaan bezichtigen.
    Nou wat de feestdagen hier betreft dat zal een zachte kerst zijn, ik heb helemaal niet het gevoel dat we in de winter zitten , het is zeer zacht weer voor de tijd v. Het jaar.
    Fijn dat je straks met William naar Azië gaat, dat heeft toch wel wat.
    Hier alles zijn gangetje, gisteren weer onderzoeken gehad en krijg hier 4 januari de uitslag van. Dit kon al eerder, op 30 december, maar dan wil ik de uitslag niet, deze kan namelijk erg tegen vallen en wil dat iedereen toch nog een " fijn" oud en nieuw heeft.
    Wordt nu wel weer spannend, het uur v.d waarheid.
    Gelukkig heb ik met de feestdagen nog leuke dingen op het programma staan en dat geeft ook wel weer de nodige afleiding.
    Nou ik wens jullie fijne feestdagen en nog veel reis plezier.

    Groetjes karinxxx

  • 27 December 2015 - 15:49

    Corry:

    Hallo Sanne

    Ik heb nu pas de rust gehad om je blogs te lezen en het met veel interesse gevolgd. Wat ontzettend knap van je wat je aan het doen bent om zo in je eentje de wereld te verkennen . Fijn dat jullie pap en mam je 'n maand hebben vergezeld, ook voor hen. Zal maandag de verhalen wel horen. Dan zien we elkaar bij O.K.
    Begrijp ik goed dat je met tweeën verder gaat straks naar Azië? Dat zal ook weer anders voor je zijn! Het is een hele ervaring en zou het je niet nadoen! Fijn voor je dat het allemaal zo goed gaat en wat zul je veel indrukken opdoen!
    Ik wens je nog een heel fijn verblijf, waar je ook bent. Geniet van alle nieuwe dingen en pas goed op jezelf!!
    Lieve groetjes van Corry de Ridder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 23 Sept. 2015
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 5772

Voorgaande reizen:

29 September 2015 - 25 Juni 2016

Nieuw-Zeeland & Australië

Landen bezocht: